HUR BÖRJADE DET?
Som 18-åringar kom Lisa Renander och Julia Hamrin med en galen idé som fick folk att skaka på huvudet. År 2003 genomförde de med en stor portion inre drivkraft Sundsvalls första Stadsparad. Samtidigt startade de upp företaget Xcited, som jobbar med bland annat Citybranding, att ta fram och stärka varumärken för städer och platser. Nu lanserar Xcited konceptet Stadsparaden runt om i Sverige.
– Det var för åtta år sedan när vi läste kursen Ung Företagsamhet på gymnasietsom vi fick idén.
– Det fanns så klart en större tanke bakom. Vi ville ge Sundsvall och dess företag ett nytt verktyg för att kunna marknadsföra sig.
– Samtidigt skulle samarbetet engagera invånare och turister genom att bjuda påett häftigt konstevenemang.
– Vi jobbade fram ett koncept där skulp-turerna skulle målas av lokala konstnärer och hyras av lokala företag och organisationer. Vissa städer har en tydlig symbol som örnar i Örnsköldsvik och delfiner i Norrköping, medan andra städer jobbar med att ta fram en ny symbol som staden vill samlas kring.
– Nu har vi ställt ut drakar i Sundsvall varje sommar i åtta år och har börjat sprida Stadsparadenkonceptet till flera svenska städer. Just nu har vi bockar i Gävle, löv i Umeå, kårebockar i Falun och ripor i Åre.Vår plan är att fortsätta sprida konceptet Stadsparaden till nya städer och platser.
SENASTE
ARKIV
- Maj 2022
- Juli 2020
- September 2018
- Maj 2018
- April 2018
- Mars 2018
- Augusti 2017
- April 2017
- Mars 2017
- November 2016
- Juni 2016
- Maj 2016
- April 2016
- Mars 2016
- December 2015
- Oktober 2015
- September 2015
- Augusti 2015
- Juni 2015
- Maj 2015
- Mars 2015
- December 2014
- Oktober 2014
- September 2014
- Juni 2014
- Maj 2014
- April 2014
- November 2013
- Maj 2013
- April 2013
- November 2012
- September 2012
- Augusti 2012
- Juni 2012
- Maj 2012
- April 2012
- Januari 2012
- November 2011
- September 2011
- Augusti 2011
- Juni 2011
- Maj 2011
- April 2011
- Mars 2011
- Februari 2011