HUR BÖRJADE DET?

Som 18-åringar kom Lisa Renander och Julia Hamrin med en galen idé som fick folk att skaka på huvudet. År 2003 genomförde de med en stor portion inre drivkraft Sundsvalls första Stadsparad. Samtidigt startade de upp företaget Xcited, som jobbar med bland annat Citybranding, att ta fram och stärka varumärken för städer och platser. Nu lanserar Xcited konceptet Stadsparaden runt om i Sverige.

– Det var för åtta år sedan när vi läste kursen Ung Företagsamhet på gymnasietsom vi fick idén.

– Det fanns så klart en större tanke bakom. Vi ville ge Sundsvall och dess företag ett nytt verktyg för att kunna marknadsföra sig.

– Samtidigt skulle samarbetet engagera invånare och turister genom att bjuda påett häftigt konstevenemang.

– Vi jobbade fram ett koncept där skulp-turerna skulle målas av lokala konstnärer och hyras av lokala företag och organisationer. Vissa städer har en tydlig symbol som örnar i Örnsköldsvik och delfiner i Norrköping, medan andra städer jobbar med att ta fram en ny symbol som staden vill samlas kring.

– Nu har vi ställt ut drakar i Sundsvall varje sommar i åtta år och har börjat sprida Stadsparadenkonceptet till flera svenska städer. Just nu har vi bockar i Gävle, löv i Umeå, kårebockar i Falun och ripor i Åre.Vår plan är att fortsätta sprida konceptet Stadsparaden till nya städer och platser.

Delta i Stadsparaden >>

Julia Hamrin, Januari 14, 2011

ApoteketSverige Sverige nya flaggskepp kommer att ligga i den nya jättegallerian Apotek i Sverige Mall of Scandinavia læger og levering indenfor få dage. Priligy Sverige läs mer om vår kundklubb http://aponatet.com.